شمار دستگاههای متصل به پنجره ملی خدمات هوشمند از ۱۰۰ گذشت
به گزارش ابزار اپل، با اتصال سازمان برنامه و بوجه کشور و مرکز ملی آمار ایران تعداد دستگاههای متصل به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از مرز ۱۰۰ دستگاه عبور کرد.
به گزارش ابزار اپل به نقل از ایسنا، به خدمتی هوشمند گفته می شود که بدون رجوع حضوری، به صورت برخط و بدون ارسال هر گونه مدرکی قابل دریافت باشد که مورد آخر کار دشواری است و نیازمند اتصال بانکهای اطلاعاتی همه دستگاههای دولتی به همدیگر است تا اطلاعات خویش را با هم به اشتراک گذارند.
بر این اساس، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هم عرضه دهنده خدمات دولتی به صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که حالا در راه آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاههای اجرایی به "پنجره واحد خدمات هوشمند دولت" شامل اولویت ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه شد. همینطور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اولویت اتصال و راه اندازی این پنجره را با دستگاههای دولتی دانسته و گفته بود وزارت خانه های مختلف و سازمان های ذیل این دستگاه ها باید در گام نخست، پنجره واحد خویش را راه اندازی کنند.
بر این اساس به منظور تحقق دولت یکپارچه هوشمند در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت ارتباطات، اقداماتی برای اجرایی شدن این مساله پیشنهاد شد که با مساعدت مجلس تبدیل به قانون شد. طبق «بند و تبصره هفت قانون بودجه» تمام دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی مکلف شده اند تا پایان شهریورماه سالجاری به راه اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند خود اقدام نمایند و حداقل ۳۰ درصد از خدمات پرکاربرد خویش را به صورت کاملا غیرحضوری و برخط به مردم عرضه کنند.
در همین رابطه، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران به تازگی اعلام نمود که ۷۸ درصد دستگاه ها به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند و شش درصد هم درحال اتصال هستند و مابقی هم با عرضه زمان بندی مقرر است تا پایان آذر ماه متصل شوند.
تعداد دستگاههای متصل به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از ۱۰۰ عبور کرد
به دنبال اتصال دستگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، مدیر کل دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیکی اخیرا اعلام نموده با اتصال سازمان برنامه و بوجه کشور و مرکز ملی آمار ایران تعداد دستگاههای متصل به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از مرز ۱۰۰ دستگاه عبور کرده است.
مجید فولادیان - مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیکی - با بیان این خبر اظهار نمود: اولین مرحله اتصال دستگاه ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند درحال تکمیل است و ما در گام بعدی به دنبال افزایش کیفیت خدمات عرضه شده در این درگاه هستیم.
فولادیان در رابطه با وضعیت کیفی خدمات دستگاه ها در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اظهار داشت: هم اکنون سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی و چندین دستگاه اجرایی دیگر در عرضه کامل خدمات خود از راه این درگاه پیشرو هستند و بقیه دستگاه ها هم درحال تکمیل خدمات خود هستند.
وی عدم همکاری بعضی از دستگاههای پرمخاطب در اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت به علت نداشتن پنجره واحد خدمات، نبود سامانه متمرکز با امکان احراز هویت الکترونیکی، عدم تحویل برخی سرویس ها از جانب دستگاه ها و نقص داده در بعضی پایگاه داده های پایه ملی را مهم ترین مشکلات در این حوزه عنوان نمود و ابراز امیدواری کرد که هر چه سریعتر این مشکلات برطرف شوند.
تاکنون چه سازمان هایی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده اند؟
سازمان تأمین اجتماعی یکی از دستگاه هایی بود که خیلی زودتر از مهلت قانونی، به پنجره ملّی خدمات دولت هوشمند متصل شد. این سازمان با اتصال و اشتراک بانکهای اطلاعاتی خود در پنجره ملّی، تا هم اکنون موفق به ارائه ۴۲ خدمت برخط به میلیونها بیمه گزار شده که در گذشته مجبور بودند با صرف وقت، هزینه و انرژی قابل توجهی خویش را برای دریافت خدمات مورد احتیاج به مراکز تأمین اجتماعی برسانند.
سازمان بهزیستی کشور، نهادی دولتی است که مسئولیت تأمین سلامت اجتماعی جامعه را به عهده دارد و اصلی ترین دستگاه عرضه دهنده خدمات به نیازمندان در سرتاسر ایران است؛ خیلی از گیرندگان خدمات بهزیستی به صورت خاص نیازمند دریافت خدمات به صورت غیرحضوری و الکترونیکی هستند. پیشخوان مجازی سازمان بهزیستی با ۱۰ خدمت هم اکنون بر روی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی www.my.gov.ir قرار دارد که متقاضیان به صورت یکپارچه و با یک مرتبه احراز هویت می توانند از آن بهره مند شوند
طبق این گزارش، هشت مجموعه و زیرمجموعه از وزارت بهداشت، مشمول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که تا کنون، سه سامانه وزارت بهداشت که اغلب در حوزه آموزش به فعالیت می پردازند، مانند سامانه های تسهیلات ارزی دانشجویان، انتقال دانشجویان خارج کشور به داخل کشور و سامانه اصالت سنجی مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان خارج از کشور به پنجره متصل شده اند و پنج مجموعه دیگر این وازرت خانه هنوز متصل نشده اند. هم اکنون کمتر از ۱۰ درصد خدمات این وزارت خانه به پنجره متصل شده است و این در شرایطی است که باید حداقل ۳۰ درصد خدمات خویش را به این پنجره متصل می کردند.
در حال حاضر ۱۰ مجموعه در وزارت صمت، مشمول اتصال به پنجره هستند که صرفاً دو مجموعه متصل شده است. در همین راستا زیرمجموعه های وزارت صمت مانند شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران، صندوق ضمانت صادرات، صندوق پشتیبانی از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، سازمان پشتیبانی از حقوق مصرف کنندگان، سازمان توسعه تجارت، سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی و سازمان زمین شناسی هنوز متصل نشده اند اما بخشی از مجوزهای این وزارت خانه که توسط درگاه ملی مجوزها ارائه می شود، هم اکنون به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اتصال یافته است.
گمرک در بین دستگاههای اجرایی بعنوان یکی از سازمانهای مهمی است که دقت و سرعت در ارائه خدمات آن بسیار حائز اهمیت می باشد و هرگونه وقفه و اختلال در ارائه خدمات آن مشکلات جدی را برای اقتصاد کشور ایجاد خواهد نمود. ازاین رو الان حدود ۵۰ خدمت شناسه دار این سازمان در قسمت های واردات، صادرات، ترانزیت داخلی و خارجی، محموله های پستی ورودی و خروجی و همینطور مسافری با تنها یک مرتبه احراز هویت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در دسترس می باشد.
لازم به ذکر است سازمان های جغرافیایی نیروهای مسلح، اسناد و کتابخانه ملی ایران، انرژی اتمی ایران، حفاظت محیط زیست و غذا و دارو هم به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند و متقاضیان از این پس با یک مرتبه احراز هویت و به صورت یکپارچه می توانند از خدمات این دستگاه ها بهره مند شوند.
منبع: iostools.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب