هدف دولت از تدوین شیوه نامه فروش اینترنتی نان چیست؟
به گزارش ابزار اپل، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، تتا اعلام نمود که شیوه نامه فروش اینترنتی نان با بهره مندی از تجارب سکوها و در نظر گرفتن دغدغه های فعلی در این حوزه، نوشته شده است و در مرحله تصویب و ابلاغ قرار دارد.
به گزارش ابزار اپل، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا) برای فروش اینترنتی نان شیوه نامه ای را تدوین کرده و تابحال اقدامات مختلفی در این حوزه انجام داده است.
یکی از این موارد که اخیرا قدم های محکمی در جهت تحقق آن برداشته شده، فروش اینترنتی نان است. فروش اینترنتی نان، بعنوان یکی از نوآوری های این صنعت، نه تنها راهی برای دسترسی ساده تر مردم به این محصول حیاتی می باشد، بلکه گامی بزرگ در جهت هوشمندسازی و بهینه سازی فرآیند توزیع و فروش نان به حساب می آید.
در حال حاضر، فروش اینترنتی نان های سنتی عموماً در شهر های بزرگ کشور رواج دارد و حدود یک درصد نان سنتی کشور از راه کسب وکارهای اینترنتی به فروش می رسد. این رویکرد نوین که با استفاده از سکوهای آنلاین و اپلیکیشن های موبایلی به اجرا درآمده است، امکانات جدیدی را پیش روی مصرف کنندگان قرار می دهد.
ازجمله این امکانات میتوان به سفارش آنلاین نان، پیگیری وضعیت سفارش و دریافت بازخورد مستقیم از مشتریان اشاره نمود. همچنین، این سیستم جدید به دولت اجازه می دهد تا با نظارت دقیق تر بر فرآیند تولید و توزیع، به شفاف سازی و مدیریت بهتر منابع کمک نماید.
با توجه به مطالبات مختلف در چند ماه گذشته در مورد ساماندهی فروش غیرحضوری نان روی سکوها از منظر قیمت عرضهٔ اینترنتی نان و رعایت نوبت در تحویل نان درخلال خریداران حضوری و خریداران اینترنتی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در جهت انجام وظایف محولهٔ خود ازجمله برنامه ریزی، ارائهٔ راهکار ها، پشتیبانی و نظارت به منظور توسعهٔ کاربردها و نوآوری ها در جهت دست یابی به منافع تجارت الکترونیکی در اقتصاد کشور، پشتیبانی از گسترش بازارهای تجارت الکترونیکی و تسهیل تجارت بر آن شد تا چارچوبی مدون برای نظام مندی و قانونمندسازی، با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی و ذی نفعان این حوزه تدوین کند.
در همین راستا طی جلسات کارشناسی مختلف با دست اندرکاران و سکوهای مطرح، ضمن دریافت نظرات و ملاحظات سکوها و بهره مندی از تجارب آنها در فروش نان و در نظر گرفتن دغدغه های فعلی، پیش نویس شیوه نامهٔ فروش نان مسطح (سنتی/صنعتی) به صورت غیرحضوری (سکوها و فروشگاه های اینترنتی، فروش تلفنی و غیره) تدوین گردید که بعد از طی مراحل تصویب بزودی ابلاغ خواهد گردید که مزیت های ذیل را به همراه خواهد داشت:
اطلاعات موردنیاز مشتریان باید بر بستر سکوها نمایش داده شود و در قالب اطلاعات تعیین شده از سامانهٔ هوشمندسازی، یارانهٔ آرد و نان دریافت و ارسال شود. سکوها می توانند قیمت و وزن نان عرضه شده را به یکی از دو روش رقابتی یا مطابق با نرخ نامه مصوب تعیین کنند. هزینهٔ خدمات فروش غیرحضوری و افزودنی ها می تواند به صورت توافقی بین نانوا و سکو تعیین شود. تمهیداتی به منظور رعایت نوبت مشتریان حضوری مد نظر قرار گرفته است. همینطور راهکارهایی جهت پشتیبانی از واحدهای تولید نان صنعتی، ارتقای کیفیت نان، افزایش رقابت و افزایش تاب آوری در تأمین نان ارزان و قرار دادن در دسترس عموم مردم در نظر گرفته شده است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسئول نظارت بر حسن انجام تعهدات سکوها در قالب مفاد این ابلاغیه خواهد بود.
این شیوه نامه بعنوان راهنمایی عملیاتی برای فروشندگان است و اطمینان می دهد که تمامی فرایندها مطابق با قوانین و مقررات صورت گیرد. هدف از این اقدام، از یک سو، ارتقای سطح خدمات و تضمین رضایت مشتریان است تا از این طریق، تجربهٔ خرید نان به صورت آنلاین و یا حضوری را برای مردم شفاف و تسهیل کند و از طرفی دیگر روشی کارآمد برای نظارت و مدیریت بهتر منابع را در اختیار دولت قرار دهد.
۵۴۵۴
منبع: ابزار اپل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب