اینترنت رکورد دار تورم!

اینترنت رکورد دار تورم! به گزارش ابزار اپل، عضو هیئت مدیره کسب و کارهای مجازی می گوید: هنوز مشخص نیست که درآمد دولت از اپراتورها در کجا هزینه می شود و چرا مردم باید زیر بار هزینه گسترش زیرساخت بروند، ضمن اینکه با همین شرایط مردم همچنان اینترنت با کیفیتی دریافت نمی کنند.


به گزارش ابزار اپل، روزنامه خراسان در خبری نوشت: شاید فکرش را نمی کردیم که «اینترنت» هم یک روز در آمار مرکز آمار ایران، در کنار نرخ تورم گوشت قرمز و سفید و میوه و برنج و روغن بیاید. ولی حالا می بینیم که اینترنت نه فقط در این جدول قرار گرفته بلکه رکورددار نرخ تورم در دی ماه شده و با رشد ۸.۵ درصدی به عنوان سنگین ترین تورم ماهانه در سبد مصرفی خانوارها در این ماه قرار گرفته است.

اینترنت همچون یک کالای اساسی
اینکه تورم اینترنت در رسانه ها و افکار عمومی مورد توجه قرار می گیرد، نشانه مهمی از تبدیل شدن آن به یک کالای اساسی در ردیف سایر اقلام همچون گوشت قرمز و سفید، برنج، روغن و... است. امروز به مفهوم واقعی نمی توان این کالا را از زیست و زندگی فردی و اجتماعی آدم ها جدا دانست همانطور که گوشت و مرغ و برنج را نمی توان جدا کرد؛ بااینکه تورم بیش از حد و گرانی های افسارگسیخته و بدون نظارت و کنترل، بصورت خودکار این کالاها و مواد غذایی مورد نیاز سلامت مردم را تا حدودی از دسترس قسمتی از جامعه دور ساخته است.
در عین حال، با وجود تورم 8.5 درصدی و قرار گرفتن در صدر کالاهای تورمی، اینترنت روز به روز در شمار اساسی ترین کالاها و ملزومات زندگی جای خودرا باز و البته این مسیر را با سرعت هم طی می کند.
رییس مجلس در همین زمینه هفته گذشته(3بهمن) در صحن علنی درباب افزایش قیمت اینترنت این طور اظهار داشت: نقش اینترنت در زندگی مردم همچون یک کالای اساسی است و مردم با اینترنت کار می کنند. نقش اینترنت برای مردم یک موضوع فانتزی نیست زندگی مردم با اینترنت سروکار مستقیم دارد.
افزایش 34 درصدی قیمت اینترنت
همه داستان های تورم سر به فلک کشیده اینترنت در پی تصمیم ماه قبل وزارت ارتباطات در تغییر قیمت اینترنت رقم خورد که این تصمیم با جهش قیمتی 34 درصدی بدنبال درخواست اپراتورها برای افزایش تعرفه اینترنت رخ داد. مرکز آمار ایران بعد از پایش وضعیت تورم ماهانه، اعلام نمود که «ارتباطات» با ۸.۵ درصد در صدر قرار دارد. در جایگاه دوم با فاصله قابل توجهی «انواع گوشت قرمز و سفید» ایستاده که تورم ماهانه آن ۵.۵ درصد بوده است. در رتبه بعدی نیز «میوه و خشکبار» قرار دارد که ۴.۳ درصد تورم داشته است. هر چند در گزارش مرکز آمار بطور دقیق اعلام نشده است که در گزارش تورم، چه کالا و خدماتی زیر عنوان «ارتباطات» دسته بندی می شوند، اما بی گمان هزینه اینترنت بخش قابل توجهی از آنرا تشکیل می دهد. در این شرایط، طبیعی است که با افزایش تعرفه اپراتورها، درصد تورم بخش ارتباطات، صدرنشین شود.
افزایش سبد هزینه های مردم
حال اینکه گران شدن اینترنت، چه اتفاقی را رقم زد، مهم ترینش افزایش و گران تر شدن سبد هزینه های مردم است؛ موضوعی که رضا الفت نسب عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی و موسس انجمن صنفی کسب وکار مجازی، به آن اشاره می کند: «این موضوع بیش از آن که بر کسب وکار فعالان عرصه اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهای مجازی اثرگذار باشد، موجب افزایش هزینه های زندگی مردم در کنار سایر افزایش ها و تورم در کالاهای اساسی شد. امروز مردم ناگزیر از استفاده از اینترنت هستند. در حقیقت مردم نمی توانند از اینترنت استفاده نکنند، البته شاید با گران شدن آن کمی نسبت به قبل دست به عصاتر حرکت کنند اما استفاده از اینترنت را امروز نمی توان از زندگی حذف نمود.
از این عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی این مساله را می پرسم که آیا گران کردن اینترنت دراین شرایط اقتصادی منطقی بود، که الفت نسب این طور پاسخ می دهد: طبیعتاً از دید مصرف کننده این افزایش قیمت و گران شدن اینترنت منطقی نبود چون اقتصاد در وضعیت مناسبی نیست اما اپراتورها مدام اظهار می کردند که نمی توانند زیرساخت را توسعه بدهند. اما همه می دانیم که بخش قابل توجهی از درآمد اپراتورها نصیب دولت می شود و حال این سوال پیش می آید که دولت تا چه میزان به گسترش زیرساخت کمک کرده است؟
الفت نسب می گوید: «این موضوع و پاسخ این سوال هیچگاه روشن نشد که واقعا دولت از سهمی که از اپراتورها دریافت می کند، چه مقدار از آنرا در توسعه ارتباطات هزینه می کند. به هر روی با توجه به این که این سوال، همچنان مطرح است اما هنوز مشخص نشده که درآمد دولت از این بخش در کجا هزینه می شود که اگر در همین بخش هزینه می شود، پس چرا اپراتورها نالان هستند و اگر در این زمینه هزینه نمی گردد، مردم چرا با گران تر خریدن اینترنت، زیر بار چنین هزینه ای بروند؟ البته اگر از نظر اقتصادی در وضعیت عادی بودیم و همین طور اگر اینترنتی که دریافت می کردیم، کالایی باکیفیت، با سرعت و بدون محدودیت بود، باز مشکلی نبود اما این ها را نداریم بعلاوه اینکه به اجبار باید از فیلترشکن هم استفاده نمائیم که این خودش موجب افزایش مصرف و هزینه می شود.» ما در گزارش آتی، به این مساله خواهیم پرداخت که متولی توسعه زیر ساخت ارتباطات چه کسی است.
2323



منبع:

1402/11/17
09:06:08
5.0 / 5
375
تگهای خبر: اپراتور , اپل , ارتباطات , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
ابزار اپل - iosTools.ir
iostools.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ابزار اپل محفوظ است

ابزار اپل

معرفی و فروش نرم افزارهای IOS