نشست تنظیم گری و پیشگیری از انحصار در اقتصاد دیجیتال

نشست تنظیم گری و پیشگیری از انحصار در اقتصاد دیجیتال به گزارش ابزار اپل، نشست هم اندیشی تنظیم گری و پیشگیری از شکل گیری انحصار در بازارها و اقتصاد دیجیتال به میزبانی معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار گردید.


به گزارش ابزار اپل به نقل از مرکز معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در جهت همکاری با اندیشکده ها، مراکز علمی و پژوهشی و صاحب نظران و تجزیه و تحلیل دقیق مسایل و چالش های مختلف کشور و عرضه راهکارهای مناسب، نشست هم اندیشی با مبحث «تنظیم گری و پیشگیری از شکل گیری انحصار در بازارها و اقتصاد دیجیتال» توسط دفتر سیاستگذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و با مشارکت اندیشکده رهگشا و با حضور چندتن از اعضای هیات علمی، صاحب نظران و مدیران مرکز ملی رقابت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز مطالعات توسعه و رقابت در محل این معاونت برگزار گردید. در نشست هم اندیشی «تنظیم گری و پیشگیری از شکل گیری انحصار در بازارها و اقتصاد دیجیتال»، نخست خصوصیت های بازارهای دیجیتال و پلت فرم آنلاین همچون «واسطه گری» که باعث سهولت دسترسی بازیگران به یکدیگر می شود، «مقیاس پذیری» که به دنبال آن، دامنه فعالیتها در بازارهای دیگر توسعه پیدا می کند و «اثرات شبکه» بدین معنا که جذب کاربر بیشتر در پلتفرم، باعث افزایش ارزش می شود بعنوان خصوصیت های این بازار عنوان شد. در ادامه، محورهایی همچون چرایی و علت احتیاج به تنظیم گری، تجارب دیگر کشورها در حوزه تنظیم گری بازار دیجیتال، محدوده ورود، نحوه دخالت در این بازار، سازوکار و ابزارهای اتخاذی، چشم انداز اقتصاد دیجیتال در ایران و مدل های کسب و کار به بحث گذاشته شد و هر یک از حضار به عرضه نکاتی در مورد محورهای طرح شده پرداختند. به زعم صاحبنظران، مواجهه ساختار حکمرانی با بازار رقابتی باید بررسی شود و در این راستا، برخی بر این باور بودند که به علت وجود اقتصاد سیاسی قدرتمند در این عرصه، تنظیم گری (رگولاتوری) رقابت با چالش های زیادی مواجه می باشد. دوم این که باید به این مهم توجه گردد که در عمل چقدر زیرساخت رقابت فراهم است؟ بعضی از حاضران چنین عنوان کردند که قوانین کنونی ما در مبحث بازار رقابت، برآمده از نگاههای سنتی است و بسترهای جدید در آن دیده نشده است. نکته دیگری که از جانب صاحبنظران عنوان شد این بود که در بحث تنظیمگری بازار رقابت و اقتصاد دیجیتال ابتدا باید مصادیق آنرا پیدا نماییم و به تعبیری باید از رویداد به رگولاتور و از جزء به کل برسیم. همینطور برخی هم بر این باور بودند که این بازار( اقتصاد دیجیتال) ذاتا انحصارگرا است و کاری که ما در رویارویی با عرصه باید در دستور کار قرار دهیم، کنترل سطح این انحصارگرایی است؛ بدین معنا که بررسی شود چگونه کنشگران این بازار انحصار خویش را به بخش های مختلف گسترش می دهند.


منبع:

1402/10/18
11:37:59
5.0 / 5
306
تگهای خبر: آنلاین , ارتباطات , بازار , بازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
ابزار اپل - iosTools.ir
iostools.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ابزار اپل محفوظ است

ابزار اپل

معرفی و فروش نرم افزارهای IOS