هوش مصنوعی ادوبی تصاویر جعلی و دست كاری شده را شناسایی می كند
به گزارش ابزار اپل با گسترش انتشار محتواهای جعلی و دست كاری شده در رسانه ها، ادوبی با الگوریتمی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی به كمك حل این مشكل شتافته است.
زومیت نوشت: واكنشِ بدون تحقیق و بررسی بیشتر كاربران فضای مجازی به طیف گسترده و روز افزون فیلم ها و تصاویر ساختگی و جعلی منتشرشده در اینترنت، برای بسیاری نگران كننده است. ادوبی (Adobe)، یكی از بزرگ ترین شركت های نرم افزاری آمریكا و جهان و توسعه دهنده ی نرم افزار مشهور و محبوب فتوشاپ، از این نگرانی آگاه است و می خواهد برای رفع یا كاهش آن اقداماتی انجام دهد. شركت ادوبی با همكاری دانشمندان دانشگاه بركلی، نتایج پژوهش جدیدی را درباره ی چگونگی شناسایی جعلی و ساختگی بودن تصاویر و فیلم ها منتشر نموده اند. آنها با استفاده از فناوری یادگیری ماشین به طورخودكار موفق شدند چهره ی دست كاری شده را تشخیص دهند.
این تكنیك یكی از جدیدترین فناوری هایی است كه شركت ادوبی با استفاده از منابع بیشتر برای حل این مشكل از آن بهره برده است. سال قبل مهندسان شركت ادوبی مدلی از هوش مصنوعی ساختند تا بتواند هرگونه رسانه ی ویرایش شده ای را ازطریق تكنیك های حدف شیء و Splicing و Cloning شناسایی كنند. Splice روشی برای تولید و ویرایش ویدئو است كه به كمك آن می توانید فایل های صوتی و عكس ها و فیلم ها را باهم تركیب و آثار جذابی را خلق كنید. گفته می شود ادوبی هیچ عجله ای برای تجاری سازی آخرین دستاورد جدید خود ندارد؛ اما سخن گوی این شركت به سایت The Verge گفته است: این، تنها یكی از چندین دستاورد و تلاش شركت ادوبی برای تشخیص و شناسایی عكس، فایل صوتی، فایل ویدئویی و سند دست كاری شده است. ادوبی همینطور در وبلاگش نوشته است: درحالی كه به تأثیر فتوشاپ و دیگر ابزارهای خلاقانه ی ادوبی افتخار می نماییم كه با قابلیت های چشم گیر ساخته شده و كاربران فراوانی در جای جای دنیا از آن بهره برده اند، نتایج اخلاقی تكنولوژی های شركت را هم به رسمیت می شناسیم و برای حل آن تلاش می نماییم. ساخت محتوای جعلی موضوعی بسیار مهم و جدی است كه ادوبی به سهم خود تلاش می كند به حل این مشكل كمك نماید.
این پژوهش به طورخاص برای شناسایی ویرایش های انجام شده با ابزار Liquify فتوشاپ طراحی شده است. این ابزار معمولا برای تنظیم شكل چهره و تغییر شكل صورت به كار برده می شود. ادوبی ادعا می كند اثرهای این خصوصیت می تواند بسیار ظریف و دقیق باشد؛ به صورتی كه در آزمونی به منظور تشخیص تغییرات دشوار و نامحسوس چهره از آن استفاده شد. مهندسان ادوبی برای ساخت این نرم افزار شبكه ی عصبی را روی دیتابیسی از هر دو جفت چهره و حالت قبل و پس از ویرایش آموزش دادند. همان طوركه گفته شد، برای این بررسی تصاویر مذكور با استفاده از ابزار Liquify فتوشاپ دست كاری شده بودند. نتایج حاصل شده از خروجی این الگوریتم به طورچشمگیری برای شناسایی نقاط دست كاری شده در تصاویر مؤثر بود. در یكی از مراحل این پژوهش، در آزمایشی از انسان و الگوریتم خواسته شد نمونه هایی از چهره ویرایش شده را تشخیص دهند. افرادی كه برای این آزمایش داوطلب شدند، موفق شدند ۵۳ درصد پاسخ درست به تغییرات دست كاری شده دهند؛ درحالی كه الگوریتم هوش مصنوعی موفق شد تا ۹۹ درصد پاسخ صحیح بدهد. علاوه براین، الگوریتم ادوبی می تواند تصاویر ویرایش شده با ابزار Liquify را به تصویر اصلی اولیه بازگرداند؛ یعنی چهره ی اولیه ی تصویر پیش از ویرایش را بازیابی كند. البته، نتایج این روش امكان دارد به علت پیچیدگی ویرایش چندان دقیق نباشد. ریچارد ژانگ، پژوهشگر ارشد تیم تحقیقاتی ادوبی، در وبلاگ شركت نوشت: ایده ی ساخت دكمه ی Undo (بازگشت به حالت اولیه) جادویی برای بازگشت تصویر ویرایش شده به حالت اول، هنوز تا محقق شدن فاصله ی زیادی دارد. ما در جهانی زندگی می نماییم كه در آن اعتماد به اطلاعات دیجیتالی كه هرروزه درمعرض آن قرار داریم، سخت تر می شود. باوجوداین، تیم تحقیقاتی ادوبی تمام تلاش خویش را می كند تا دراین زمینه بررسی و تحقیق بیشتری كند. پژوهشگران شركت ادوبی می گویند كشف و استفاده از این روش تحقیقاتی در نوع خود، جزء نخستین طرح ها برای شناساییِ ویرایش های انجام شده در تغییرات چهره بوده است. این روش گام مهمی برای ساخت ابزارهایی است كه بتوانند حتی تغییرات پیچیده ای ازجمله دست كاری های صورت گرفته در بدن و ویرایش های فوتومتریك مانند صاف كردن پوست (رفع چین وچروك پوست) را شناسایی كند. این پژوهش در نوع خود بسیار امیدواركننده و موفق است؛ ولی هیچگاه به این معنا نیست كه وجود چنین ابزارهایی سبب شود دیگر شاهد تصاویر و فایل های صوتی و ویدئویی دست كاری شده نباشیم و چنین اثرهای مخربی از تولید محتوای جعلی به یك باره متوقف شود. همان طوركه همه ی ما تابه حال نحوه ی انتشار اخبار جعلی را در رسانه ها دیده ایم، حتی اگر محتوای مطلبی به وضوح نادرست باشد یا حتی بتوان به سرعت جعلی بودنش را افشا و خنثی كرد، این مطلب همچنان در شبكه ها و رسانه های اجتماعی به اشتراك گذاشته می شود. دانستن این مورد كه مطلبی جعلی است، تنها نیمی از موفقیت در كوشش برای متوقف كردن چنین محتوایی است و تازه پس از آن كار اصلی شروع می شود. 2121
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب