دولت الكترونیكی ایران چطور پیشرفت كرد؟
ابزار اپل: دولت الكترونیكی كه شفافیت و كاهش فساد را به دنبال دارد، در یك سال اخیر در ایران با ارتقای ۲۰ رتبه ای به جایگاه ۸۶ رسیده و با افزایش خدمات و دستگاه های سرویس دهنده، به كاهش مراجعات حضوری منجر گردیده است.
به گزارش ابزار اپل به نقل از ایسنا، دولت الكترونیكی بعنوان یكی از مهم ترین بسترهای عرضه خدمات دولت به مردم، شفافیت فرآیندها و نظارت كارآمد می تواند فساد را به صورت جدی ریشه كن و توسعه پایدار جامعه را تسهیل كند. این مورد از اصلی ترین مباحثی بوده كه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از اولین روزهای دولت دوازدهم به پیگیری و اجرای آن توجه نشان داده است.
دولت الكترونیكی به معنای مكانیزاسیون اقدامات داخلی سازمان ها، اتوماسیون اداری، تولید وب سایت اطلاع رسانی، احداث مركز داده و یا خرید تجهیزات گران قیمت سخت افزاری بدون توجیه اقتصادی نیست، بلكه تعامل پذیری دستگاه ها شامل اتصال و تبادل را معنا می دهد. این روند اتصال فرآیندهای بین دستگاهی و امكان نظارت دستگاه ها بر یكدیگر مورد نظر است.
مطابق مفاد ماده ۶۷ برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف به عرضه گزارش عملكرد دستگاه های اجرایی كشور در الكترونیكی كردن فرآیندها و خدمات و تكمیل بانك های اطلاعاتی مربوط است. همینطور این وزارتخانه موظف به فراهم سازی تمامی زیرساخت های لازم برای تعامل اطلاعاتی بین دستگاه های اجرایی بر بستر شبكه ملی اطلاعات، صرفا با استفاده از مركز ملی تبادلات اطلاعات (NIX) و با استانداردهای فنی مصوب است.
مطابق مصوبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ هیات وزیران، تابحال خدمات مربوط به ۱۰۸ دستگاه اجرایی مشتمل بر ۷۷۹ خدمت و ۲۰۹۴ زیرخدمت احصا شده است. همینطور بر مبنای تكلیف هیات مقررات زدایی و تسهیل فضای كسب وكار تعداد ۱۳۶۴ مجوز احصا و پالایش شده است. از منظر نوع فعالیت، خدماتی كه برای عرضه به مردم با كسب وكارها به بیش از ۱۳۰۰ نوع استعلام نیازمند هستند كه در سلسله مراتب و صدور تایید این ها هزاران امضای طلایی نشسته است و حتی بعضی از این خدمات (۲۴۱ خدمت صدور مجوز) بیش از ۲۰ استعلام در فرآیند خود دارند.
در جهت تسریع فرآیندها ابتدا نیاز به شناخت و رفع موانع هست و به همین منظور فرآیند ارزیابی الكترونیكی شدن خدمات تهیه شده است. پنج مرحله بلوغ منطق بر خصوصیت های دولت الكترونیك در كشور در جدول زیر آمده است.
گزارش ارزیابی الكترونیكی شدن خدمات هم در نمودار زیر آمده كه در زمان ارزیابی تعداد خدمات احصاءشده سازمان اداری استخدامی ۱۷۷۰ خدمت بوده است. رشد ۱۰ درصدی این فرآیند در بازه كمتر از یك ساله در دولت دوازدهم نشان از روند پرشتاب توسعه دولت الكترونیك دارد.
در اقدامی راهبردی، ۲۳ پروژه اولویت دار دولت الكترونیكی شامل ۱۱۱ خدمت و ۱۶۵ زیرخدمت احصا شدند و سقف زمان بندی اجرای آنها ۹ آذر ۱۳۹۹ معین شد. همچون این پروژه ها می توان به استقرار سامانه آدرس منحصربه فرد مكان محور اشخاص حقیقی و حقوقی، استقرار هویت هوشمند اشخاص حقیقی و حقوقی، استقرار و كاربردی شدن امضای الكترونیكی در كلیه تبادلات و اسناد، ساماندهی دفاتر پیشخوان، بهره برداری كامل سامانه ستاد، توسعه و استقرار نظام جامع سلامت الكترونیكی، بهره برداری از سیستم مالیات الكترونیكی، تولید نظام بیمه الكترونیكی و بهره برداری از سامانه اعتبارسنجی مدارك آموزش رسمی كشور اشاره نمود.
با اجرای صحیح و راه اندازی دقیق این اقدامات تحولات بسیاری در زمینه الكترونیكی كردن فرآیندها و اصلاح رویه ها صورت می گیرد و نیازمند اقدام مشترك همگانی تمامی دستگاه های اجرایی كشور است. آخرین وضعیت سرویس های متصل به شبكه ملی تبادل اطلاعات هم در جدول زیر آمده است. بیش از ۱.۸ میلیون استعلام الكترونیكی تنها در بازه زمانی ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ تا ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ بوجود آمده است.
صرفه جویی در هزینه مصرفی دستگاه ها، صرفه جویی در زمان مردم و دستگاه اجرایی، پشتیبانی از محیط زیست، كاهش نیاز به رجوع حضوری به دستگاه ها همچون صرفه جویی های صرفا مالی ناشی از طریق اندازی مركز ملی تبادل اطلاعات است.
همچنین درگاه ملی خدمات دولت هوشمند (iran.gov.ir) در این بازه زمانی تحولات و پیشرفت های قابل ملاحظه ای را تجربه كرده است. آمار بازدید و مراجعات به این سامانه افزایش داشته كه حاكی از كاهش مراجعات حضوری و نزدیك شدن به حد مطلوب برنامه ریزی شده است با انجام دقیق و زمان بندی شده این اقدامات، تعداد خدمات از ۷۱۸ به ۱۷۰۰، تعداد وب سرویس از ۳۶ به ۱۵۰، تعداد دستگاه های سرویس دهنده از ۶۹ به كل دستگاه های كشور و رتبه وب سایت در بازدید ۱۳۰۰ پله افزایش یابد.
شاخص توسعه دولت الكترونیكی (EGDI) ایران كه توسط ملل متحد ارزیابی می گردد در این مدت یك ساله رشد قابل ملاحظه ی ۲۰ رتبه ای و ارتقاء به جایگاه ۸۶ام را در برداشته است. در این افزایش ۲۰رتبه ای وضعیت دولت الكترونیكی در ایران از كلاس متوسط (MEGDI) به كلاس عالی (HEGDI)ارتقا یافته و شاخص مشاركت مردم (E-Participation) هم ۳۸ پله صعود كرده است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب